Friday, January 30, 2009

DARJAT BERILMU

Allah Subhanahu wa Ta'ala menjelaskan tentang ketinggian darjat orang-orang berilmu dan beriman secara khusus. Allah SWT berfirman yang bermaksud:

"Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepada kalian, 'Berlapang-lapanglah dalam majlis' (ya'ni meluangkan masa kepada majlis-majlis pengajian ilmu), maka lapangkanlah nescaya Allah akan memberi kelapangan kepada kalian, dan apabila dikatakan, 'Berdirilah kalian' (ya'ni menyahut seruan jihad), maka berdirilah nescaya Allah akan meninggikan orang-orang beriman antara kalian dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ke beberapa darjat, dan Allah Maha Mengetahui apa yang kalian kerjakan". (al-Mujadilah 11)

Allah Subhanahu wa Ta'ala menjelaskan ketinggian darjat ini dalam empat ayat di surah yang berbeza;

Pertama, ayat di atas.
Kedua, firman Allah yang bermaksud,

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah maka gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya maka bertambahlah iman mereka dan kepada Tuhan-lah mereka bertawakkal. (ya'ni) orang-orang yang mendirikan shalat dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka". (al-Anfal 2-3)

Ketiga, firman Allah yang bermaksud,

"Dan barangsiapa datang kepada Tuhannya dalam keadaan beriman lagi bersungguh-sungguh telah mengerjakan amal shalih maka mereka itulah orang-orang yang memperoleh darjat-darjat yang tinggi". (Thaha 75)

Keempat, firman Allah yang bermaksud,

"Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta mereka dan jiwa mereka atas orang-orang yang duduk (yang tidak berjihad) dengan pahala yang besar. (ya'ni) beberapa darjat dari-Nya, keampunan dan rahmat". (an-Nisa'95-96)

Keempat-empat ayat di atas, tiga ayat diantaranya menjelaskan mengenai ketinggian darjat orang beriman. Iman adalah ilmu yang bermamfaat dan amal shalih. Ayat keempat menjelaskan mengenai ketinggian darjat para pejuang di jalan Allah. Jadi ketinggian darjat itu disebabkan kerana ilmu dan jihad dan keduanya (ilmu dan jihad) adalah asas agama Islam.

No comments:

Post a Comment