Friday, January 30, 2009

PUJIAN RASAIL NUR


Kitab: Risail an-Nur (al-Lam’at, bab al-hamdu)
Penulis: Badiuzzaman Said an-Nursi
Penterjemah: Tholibnur

AL-HAMDU LILLAH


Dalam pembahasan ini ada sembilan nilai penting, berikut akan dijelaskan satu persatu:


Nilai Pertama

Segala puji-pujian bagi Allah Subhanahu wa taala atas nikmat iman yang telah menghilangkan dari kami kegelapan dari enam arah.

Arah masa lalu, pada sebelah kanan kami amat gelap gelita dan amat mengerikan, karena dia adalah tempat kunjungan yang paling luas. Dengan nikmat keimanan, kegelapan itu telah hilang sehingga menjadi sebuah majlis yang terang benderang.

Pada sebelah kiri kami merupakan arah masa depan. Arah ini juga amat gelap dan mengerikan, demikian itu bagi kami ia bagaikan tanah perkuburan yang amat besar. Tetapi dengan nikmat keimanan, terbukalah arah itu yang ternyata merupakan syurga-syurga yang dihiasi dengan penuh keindahan; di dalamnya ada pertamuan-pertamuan penuh kasih sayang dari Allah SWT.

Arah atas merupakan dunia langit-langit, bagi kami ia juga amat gelap dan amat mengerikan jika dipandang dengan pandangan filsafat. Tetapi dengan nikmat keimanan, arah itu kini terbuka, ternyata ia bagaikan lampu-lampu yang tersenyum, kerana diperintah dan ditakluki oleh Zat Yang menghiasi wajah langit. perhiasan itu telah menghiburkan jiwa kami; lalu kami tidak lagi merasai bersendirian dan ketakutan.

Arah bawah merupakan dunia bumi, bagi kami ia juga amat gelap dan mengerikan jika dilihat melalui pemikiran yang sesat. Tetapi dengan nikmat keimanan, arah itu terbuka, ternyata sebuah perahu Allah SWT yang dikendalikan dan diisi dengan berbagai kelezatan dan makanan. Penciptanya telah mengisinya juga para penumpang dari jenis manusia dan jenis binatang agar dapat berjalan-jalan di penjuru kerajaan Allah SWT Yang Maha Penyayang.

Arah hadapan merupakan tempat tujuan perginya makhluk-makhluk yang mempunyai kehidupan. Mereka pergi dengan begitu cepat; kafilah demi kafilah. Kafilah-kafilah itu segera hilang dalam gelapnya ketiadaan yang tidak kembali pulang. Tetapi dengan nikmat keimanan arah itu terbuka, ternyata adalah sebuah perjalanan bagi perpindahan makhluk-makhluk yang memiliki kehidupan dan perkampungan dunia yang fana kepada perkampungan akhirat yang kekal abadi. Perpindahan dari tempat perhambaan, kepada tempat pengambilan upah dan balasan. Dari tempat yang penuh dengan kesesakan, kepada tempat yang penuh kasih sayang dan istirehat.

Adapun cepatnya makhluk-makhluk yang memiliki kehidupan itu pergi melalui gelombang-gelombang kematian, demikian itu bukanlah suatu musibah atau malapetaka; tetapi demikian itu merupakan suatu proses kenaikan yang penuh dengan rasa rindu untuk sesegera mungkin bertemu dengan kebahagiaan mereka.

Arah belakang juga amat gelap dan mengerikan. Setiap yang memiliki perasaan akan bingung dan ragu, mereka bertanya-tanya, "Dari mana? Hendak ke mana?" Oleh kerana ‘kelalaian’ ia tidak akan memberikan sebarang jawapan, maka keraguan dan kebingungan akan menjadi sebuah kegelapan didalam jiwanya. Tetapi dengan nikmat keimanan, arah itu tersingkap, dan ternyata ianya suatu prinsip dan tanggungjawab setiap manusia, dan bahawa Penguasa zaman azali telah mengirim mereka ke dunia ujian ini, adalah sebagai para pekerjaNya.

Dari hakikat ini, Hamdalah (puji-pujian) atas nikmat keimanan yang telah menghilangkan kegelapan-kegelapan dari enam arah itu, juga merupakan sebuah kenikmatan, yang turut menuntut sebuah Hamdalah (puji-pujian). Kerana dengan Hamdalah lah, darjat-darjat kenikmatan dan kelezatan ini akan dapat diketahui. Maka Hamdalah atas Hamdalah akan bersilsilah dalam silsilah yang tidak akan berakhir; dalam perputaran yang tidak ada hentinya.


Nilai Kedua

Segala puji-pujian bagi Allah SWT atas nikmat keimanan yang telah menerangi kami kegelapan daripada enam arah. Iman merupakan nikmat agung dalam menolak segala cubaan, kerana dengannya hilang segala kegelapan itu. Selain itu, iman juga merupakan nikmat yang sangat besar dalam mendatangkan kemanfaatan, kerana telah menerangi enam arah itu.

Manusia dalam hubungannya dengan kesempurnaan fitrahnya, dengan apa yang ada pada enam arah itu. Dan dengan nikmat keimanan, manusia dapat mengambil manfaat dari seluruh enam arah itu ke manapun dia mengarah. Allah SWT berfirman:

فأينما تولوا فثم وجه الله

Artinya:
"Maka kemanapun kamu menghadap di situlah wajah Allah." (Al-Baqarah: 115)

Maka enam arah itu akan bersinar dengan terang-terangan dalam jaraknya yang amat jauh. Sehingga manusia yang beriman seakan-akan mempunyai umur maknawi yang berawal dari permulaan hingga berakhirnya dunia. Umur itu diambil dari cahaya kehidupan yang terpampang dari awal zaman azali hingga kekal abadi selamanya. Bahkan manusia, dengan rahsia diterangkannya arah-arah itu oleh imannya, telah keluar dari sempitnya zaman kini dan tempat yang sempit, kepada lapangan alam yang sangat luas. Alam ini seakan-akan telah menjadi rumahnya. Sedang masa lalu dan masa yang akan datang seperti hadir di masa kini, yaitu bagi ruh dan hatinya.


Nilai Ketiga

Puji-pujian bagi Allah SWT atas nikmat keimanan yang padanya mengandungi dua perkara, iaitu sandaran dan pengambilan bekal.

Benar, dengan rahsia kelemahan manusia yang terlalu lemah; dan banyaknya musuh, manusia perlu kepada tempat bersandar sebagai tempat pelarian dari musuh-musuhnya yang tidak terbatas.

Dan dengan rahsia kefakiran manusia yang terlalu fakir; banyaknya keperluan; banyaknya keinginan, manusia memerlukan tempat untuk ia mengambil bekal yang dapat memberi ketika diminta untuk memenuhi segala keperluan dan keinginannya.

Maka dari itu, iman kepada Allah SWT merupakan titik persandaran bagi fitrah manusia. Sedangkan iman kepada hari akhirat merupakan titik pengambilan bekal bagi perasaannya. Barangsiapa tidak mengetahui akan kedua-dua titik ini, maka hati dan ruhnya akan merasai kesepian; dan perasaannya akan merasa tersiksa. Barangsiapa bersandar dengan keimanan kepada titik pertama, dan mengambil bekal dari titik kedua, akan merasai dari hati nuraninya kelazatan-kelazatan maknawi, ketenangan, dan hiburan.


Nilai Keempat

Puji-pujian bagi Allah SWT atas cahaya keimanan yang menghilangkan perasaan-perasaan sakit daripada kelazatan-kelazatan yang diharuskan, dengan memperlihatkan putaran-putaran permisalan. Cahaya keimanan yang telah melestarikan kenikmatan-kenikmatan, dengan memperlihatkan pohon pemberian nikmat. Cahaya keimanan yang telah menghilangkan rasa sakitnya perpisahan, dengan memperlihatkan kelazatan daripada pergantian.

Maksudnya, bahawa dalam setiap kelazatan pasti ada rasa sakit yang berasal dari rasa kehilangan akan kelezatan itu. Tetapi dengan cahaya keimanan, hilanglah perasaan kehilangan itu, lalu berubah kepada suatu pergantian. Dan dalam pergantian itu terdapat sebuah kelazatan yang lain (baru).

Sebagaimana buah-buahan, jika tidak diketahui pohonnya, maka kenikmatan itu hanya terbatas pada buahnya sahaja, dan akan hilang ketikamana habis dimakan. Kehilangan itu meninggalkan kesakitan dan penyesalan. Tetapi jika diketahui dan dilihat akan pohonnya, maka rasa sakit ketika kehilangan buahnya telah hilang kerana pohonnya tetap ada di tempatnya. Pohon itu siap menggantikan buah yang hilang itu dengan buah-buah yang baru.

Demikian juga rasa kesakitan yang terberat yang dialami oleh ruh manusia merupakan rasa sakit yang timbul dari perasaan perpisahan dan kehilangan itu. Tetapi dengan cahaya keimanan, perpisahan itu terpisah dan hilang, lalu akan berubah menjadi pergantian permisalan yang mengandungi pada sebuah kelazatan yang lain. Kerana setiap yang baru itu pasti lebih lazat dan baik.

- bersambung -

No comments:

Post a Comment